Законопроект №7055 щодо нових фінансових інструментів не тільки виведе на новий рівень біржовий ринок України, а й допоможе ефективніше управляти матеріальними та стратегічними державними запасами. Про це заявив голова Державного агентства резерву України Вадим Мосійчук на Круглому столі «Чому товарним ринкам потрібні нові фінансові інструменти та як захистити їх учасників», що відбувся в рамках обговорення законопроекту №7055. Захід організовано Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку за підтримки проекту USAID «Трансформація фінансового сектору».
Особливо, за словами Вадима Мосійчука, це питання актуальне в контексті формування мінімальних запасів нафти та нафтопродуктів, до яких в Україні йде активна підготовка. При цьому він зауважив, що управління запасами за допомогою конкретних біржових інструментів, в даному випадку деривативів – відома та ефективна практика. США та Франція після кризи 2008-2009 років перейшли від управління запасами на фінансові інструменти.
«Окрім того, Литовська Республіка вже має законодавчо затверджену можливість управляти запасами через фінансові інструменти. Тому Україна не повинна пасти задніх. В найближчі роки після затвердження Кабміном моделі формування МЗНН, підготовки та прийняття закону про МЗНН Україна формуватиме величезні запаси нафти на нафтопродуктів – понад 2 млн. тон. нафти в сирому еквіваленті. І на той момент такі інструменти як, зокрема, ф‘ючерси, зможуть забезпечити головне - гарантії виконання угод, убезпечать від різких коливань цін на ринку, а також від різного роду зловживань, у тому числі й корупційних», - наголосив Вадим Мосійчук.
Він упевнений, що прийняття закону про нові фінансові інструменти стане гарантією, що в Україні формується цивілізований ринок з відповідною підтримкою та чіткими законодавчо врегульованими правилами гри.
«Саме на такий український ринок готові вийти світові лідери-нафтотрейдери, що постачатимуть, перш за все, якісну сировину та нафтопродукти. Попередні перемовини з такими гравцями показують їх зацікавленість в нашому ринку, однак їм не вистачає прозорості, чітких та врегульованих правил гри, гарантій безпеки. Мова йде і про ціноутворення, і про дистрибуцію, і про логістику. Тому фактично через механізм ф‘ючерсного ціноутворення формуватиметься й механізм реального ціноутворення на нафту та нафтопродукти. Окрім того, з виходом нових гравців на ринок, ми посилюємо конкуренцію. А як відомо, від цього завжди виграє якість. І тут перший, хто виграє – це кінцевий споживач та держава, адже йде реальне та фактичне «відбілення» ринку, збільшуються надходження від відрахувань. Тому Держрезерв і надалі підтримуватиме цей законопроект, а також впроваджуватиме і розширюватиме його на практиці», - додав голова Держрезерву.
Окрім того, нові фінансові інструменти дозволять розвивати ще один напрям, в якому активно працює Держрезерв – аграрний.
«З використанням ф’ючерсів відпаде й необхідність освіжувати запаси. А це також разом з більш вигідними цінами, дасть можливість оптимізувати витратну частину, - впевнений Вадим Мосійчук. - Не менш важливо, що тут прибираються й корупційні, політичні та правоохоронні ризики».
Разом з тим, він відзначив, що показовою є робота щодо законопроекту №7055 ще й тому, що паралельно із законодавчою ініціативою НКЦПФР проводиться активна робота й у практичній площині.
«Минулого року разом з Українською біржою Держрезерв провів кілька контрактів на елеваторах, що належать системі. Останній з них – контракт на СРТ Одеса на поставку зерна пшениці. Всі ці проекти довели свою життєздатність і викликали зацікавленість у фермерських підприємств. Кожне з цих підприємств хоче бути впевненим у тому, що зможе вигідно продати свою продукцію і мати гарантії. На разі, дані контракти гарантують лише Держрезерв та Українська біржа. З прийняттям законопроекту №7055 з’являться й державні гарантії у більш широкому сенсі. А це, в свою чергу, викличе ще більший інтерес та довіру до інструментів, адже регулюватимуть права інвесторів та інших учасників ринку», - резюмував Вадим Мосійчук.