Методична інформація з питань декларування

Ознайомитися з актуальною корисною інформацією можна в розділі «Декларування» офіційного сайту НАЗК: https://wiki.nazk.gov.ua/category/deklaruvannya/.

 

Як отримати необхідні для заповнення декларації дані онлайн під час карантину?

Суб’єктам декларування не варто переживати щодо отримання інформації, необхідної для заповнення декларації, навіть під час дії карантинних обмежень. Адже практично всі необхідні дані можна отримати з електронних реєстрів за допомогою кваліфікованого електронного підпису.
 
Яку саме інформацію можна знайти не виходячи з дому:
  • Державний реєстр речових прав на нерухоме майно (https://bit.ly/2zeaaIQ) - містить інформацію, яку необхідно зазначити у розділах 3 «Об’єкти нерухомості» та 4 «Об’єкти незавершеного будівництва» декларації;
  • Офіційний електронний портал Держгеокадастру (https://e.land.gov.ua/) - містить відомості про власників та користувачів земельних ділянок, які потрібно зазначати у розділі 3 «Об’єкти нерухомості» та 4 «Об’єкти незавершеного будівництва» декларації;
  • Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (https://bit.ly/35uO94s) - інформація до розділів 8 «Корпоративні права» та 9 «Юридичні особи, кінцевим бенефіціарним власником (контролером) яких є суб’єкт декларування або члени його сім’ї» декларації;
  • Електронний кабінет водія (https://bit.ly/2YyQsSw) - інформація знадобиться при заповненні розділу 6 «Цінне рухоме майно – транспортні засоби»;
  • Електронний кабінет на сайті Державної податкової служби України (https://cabinet.tax.gov.ua/) - містить відомості про доходи;
  • Портал електронних послуг Пенсійного фонду України (https://portal.pfu.gov.ua/) - містить інформацію про нараховану заробітну плату та пенсію;
  • Укрпатент (https://bit.ly/2xxa7Hk) - інформація щодо зареєстрованих патентів на винаходи, корисних моделей, промислових знаків, яка необхідна для заповнення розділу 10 «Нематеріальні активи».
  • Агентство з розвитку інфраструктури фондового ринку України (https://cabinet.smida.gov.ua/) - інформація про номінальну вартість цінних паперів, яка необхідна для заповнення розділу 7 «Цінні папери».
Зверніть увагу, що інформація, яка міститься у реєстрах, може бути неповною та періодично оновлюватися.
 

Повідомлення про суттєві зміни у майновому стані

Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) нагадує, що з 30 грудня 2020 року набрали чинності зміни до Закону України «Про запобігання корупції», якими відновлено обов’язок окремих суб’єктів декларування подавати повідомлення про суттєві зміни у майновому стані.

Такі повідомлення необхідно подавати протягом 10 днів з моменту отримання доходу, придбання майна або здійснення видатку на суму, яка перевищує 50 прожиткових мінімумів, встановлених для працездатних осіб на 1 січня відповідного року (113,5 тис. грн у 2021 році).

У модернізованому Реєстрі декларацій забезпечено можливість подати повідомлення про суттєві зміни у майновому стані в електронному вигляді.

Для цього необхідно увійти в свій електронний кабінет у Реєстрі декларацій з використанням кваліфікованого електронного підпису (КЕП) та здійснити такі кроки:

  • обрати «Нове повідомлення про суттєві зміни в майновому стані»;
  • ознайомитися з правилами заповнення;
  • перейти до заповнення форми та внести всю необхідну інформацію;
  • натиснути на кнопку «Подати документ».

Інформацію, включену в повідомлення про суттєві зміни у майновому стані, треба буде також відобразити в декларації за відповідний період.

Хто має подавати повідомлення про суттєві зміни у майновому стані?

Суб’єкти декларування, які займають відповідальне та особливо відповідальне становище, а також які займають посади, пов’язані з високим рівнем корупційних ризиків. Детальніше з переліком таких посад можливо ознайомитись у роз’ясненні за посиланням: https://bit.ly/3bCIRcl.

Інші суб’єкти декларування повідомлення про суттєві зміни у майновому стані не подають.

Якщо у вас виникають питання щодо подання повідомлень про суттєві зміни у майновому стані, ви можете отримати консультацію наступним чином:

Зателефонуйте до нашого Контакт-центру: +38(044)200–06–94. Консультації надаються в робочі дні з понеділка по п’ятницю з 9:00 до 18:00.

Зверніться до уповноважених підрозділів/осіб із питань запобігання корупції у вашій установі за консультацією. Їхні контакти можливо знайти за посиланням на мапі: https://bit.ly/2XA5Dcl.

Ознайомтеся з роз’ясненнями у нашій базі знань. Працює зручний пошук за ключовим словом: https://wiki.nazk.gov.ua/.

Для отримання технічної допомоги щодо роботи з Реєстром декларацій зверніться за адресою support@nazk.gov.ua або заповніть форму зворотнього зв’язку на вебсайті, що включає найчастіші питання та відповіді технічної допомоги.

 

Які комбінації клавіш на клавіатурі корисно знати при роботі з Реєстром декларацій?

Для того, аби забезпечити комфортні умови для подання декларації, у грудні 2020 року Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) впровадило модернізований Реєстр декларацій.

Серед оновлень - можливість використати декілька кваліфікованих електронних підписів (КЕП) для входу до Реєстру та функція, завдяки якій можна швидко змінити електронну скриньку для авторизації, натиснувши на кнопку  «Я змінив поштову скриньку».

Раніше відсутність таких функцій у Реєстрі завдавала незручності тисячам декларантів.

Спираючись на відгуки декларантів, НАЗК продовжує впроваджувати оновлення до Реєстру. Про нові функції звітуватимемо уже найближчим часом.

Однак, багато зі звернень, які надходять до нашої служби технічної підтримки, стосуються радше не Реєстру, а роботи браузера.

Вирішити ці питання можливо завдяки таким простим комбінаціям на вашій клавіатурі:

  • комбінація клавіш Ctrl+F5 - перед повторним входом у реєстр, якщо вам не вдалось з’єднатися з сервером (спробуйте знову);
  • комбінація клавіш «Ctrl» «-» - якщо на вашій сторінці відсутнє поле «Перейти на сторінку накладання кваліфікованого електронного підпису». Це зменшить масштаб сторінки браузера; 
  • комбінація клавіш Ctrl+Р - якщо вам потрібно роздрукувати поданий документ. Після натискання клавіш, натисніть кнопку “Друк” у спливаючому вікні.

Якщо у вас виникли технічні проблеми при роботі з Реєстром ви можете звернутися до служби технічної підтримки за адресою support@nazk.gov.ua.

Також нагадуємо, декларанти можуть отримати роз’яснення щодо заповнення декларації таким чином:

  • звернувшись до уповноважених підрозділів/осіб із питань запобігання корупції у вашій установі. Їхні контакти можна знайти за посиланням: https://nazk.gov.ua/uk/katalog-upovnovazhenyh/.
  • за телефоном Контакт-центру НАЗК +38(044)200–06–94. Консультації надаються в робочі дні з понеділка по п’ятницю з 9:00 до 18:00;
  • у пошуку за ключовим словом у базі знань НАЗК за посиланням: https://wiki.nazk.gov.ua/.

 

Типові помилки при заповненні декларацій

З 2020 року серед головних цілей НАЗК — забезпечити комфортні умови для декларування. Для цього НАЗК уже забезпечило модернізацію Реєстру декларацій (https://bit.ly/3baOaPK), роботу Контакт-центру за телефоном +380442000694, створення бази знань із контекстним пошуком по роз’ясненням щодо декларування (https://bit.ly/2XfCBys) та технічну допомогу декларантам (https://bit.ly/393ZQRS).

Також завдяки підвищенню якості повних перевірок декларацій після перезавантаження НАЗК відійшло від практики виявлення технічних помилок до виявлення реальних порушень.

Водночас через технічні помилки автоматична система логічного арифметичного контролю може визначити вашу декларацію як ризиковану. Тоді НАЗК повинне буде розпочати повну перевірку вашої декларації.

Аби ви точно могли уникнути таких ненавмисних помилок у декларації, які можуть стати причиною притягнення до відповідальності, розповідаємо про найбільш розповсюджені з них:

  • Декларант не зазначає права користування об’єктом нерухомого майна, в якому він та/або член сім’ї зареєстрований, однак не володіє ним на праві власності.
  • Декларант вказує права користування приватним будинком і водночас не зазначає про право користування земельною ділянкою під ним.
  • Декларант зазначає певний об’єкт в одному розділі й не зазначає пов’язаної з ним інформації в іншому. Наприклад, у розділі 15 «Робота за сумісництвом суб’єкта декларування» вказано про відсутність об’єктів для декларування, а в розділі 11 «Доходи, у тому числі подарунки» зазначено відомості про отримання доходів у вигляді заробітної плати за іншим місцем роботи.

Або відображає відомості про придбання об’єкта нерухомості, але не вказує інформацію про укладення відповідного правочину. Чи зазначає подаровану нерухомість в 3 розділі «Об’єкти нерухомості», проте не зазначає інформацію про подарунок у розділі 11 «Доходи, у тому числі подарунки».

Докладніше про ці та інші типові помилки, а також рекомендації щодо того, як їх виправити, читайте за посиланням: https://bit.ly/35ejedP

 

Як отримати консультацію від операторів Контакт-центру НАЗК?

      У Вас виникло питання щодо заповнення декларації?

Тоді Ви можете зробити кілька простих дій та отримати відповіді на всі ваші питання в Контакт-центрі НАЗК:

  • зателефонуйте за номером +38(044)200–06–94; прослухайте автоматичне повідомлення; якщо ви телефонуєте з міського телефону під час прослуховування автовідповідача ваш телефонний апарат повинен працювати в тоновому режимі набору номеру. Щоби перевести телефонний апарат у тоновий режим зазвичай необхідно натиснути клавішу [*], або перевести перемикач на корпусі телефону або на слухавці в положення «Tone» (Тон);
  • оберіть між напрямками допомоги, якої ви потребуєте: натисніть «1», якщо ви маєте питання технічного характеру (наприклад, якщо не працює кваліфікований електронний підпис (КЕП) або натисніть «2», якщо ваше питання стосується заповнення декларації (наприклад, вам потрібно дізнатися, як задекларувати квартиру, у якій ви проживаєте);
  • дочекайтеся з’єднання з оператором;
  • отримайте експертну консультацію щодо питань, які стосуються декларування.

Консультації надаються в робочі дні з понеділка по п’ятницю з 9:00 до 18:00.
Нагадуємо, що для суб’єктів декларування також працює технічна підтримка за електронною адресою support@nazk.gov.ua.

Ознайомитися з роз’ясненнями щодо заповнення декларацій можна в розділі «База знань» вебсайту НАЗК: https://bit.ly/2LQ6QKf.

 

Про відкриття рахунку в закордонному банку

Якщо посадовець та члени його сім’ї відкрили рахунок в закордонному банку, вони зобов’язані письмово повідомити про це НАЗК.

Виключно письмове повідомлення про відкриття валютного рахунка в закордонному банку може вважатися належним виконанням антикорупційних зобов’язань.

Ця вимога Закону України «Про запобігання корупції» діє в незмінній редакції з 2014 року і не може розширюватися підзаконними актами.

Нагадуємо, що НАЗК дозволило не подавати письмово повідомлення про відкриття валютного рахунка в установі банку-нерезидента, якщо таке повідомлення було подано шляхом заповнення електронної форми у персональному кабінеті Реєстру декларацій (датальніше: http://surl.li/jmnt).

Вимога статті 52 Закону України «Про запобігання корупції»:

«1. У разі відкриття суб'єктом декларування або членом його сім'ї валютного рахунка в установі банку-нерезидента відповідний суб'єкт декларування зобов'язаний у десятиденний строк письмово повідомити про це Національне агентство у встановленому ним порядку, із зазначенням номера рахунка і місцезнаходження банку-нерезидента.

Порядок інформування Національного агентства про відкриття валютного рахунка в установі банку-нерезидента, а також про суттєві зміни у майновому стані визначаються Національним агентством.»

Вимога Порядку № 20 (реєстр. № 1366/29496):

«Суб'єкт декларування може подати повідомлення шляхом заповнення електронної форми через персональний електронний кабінет суб'єкта декларування з використанням програмних засобів Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (далі - Реєстр). У разі подання повідомлення через персональний електронний кабінет, таке повідомлення в паперовому вигляді не подається.»